do góry
6b7424-eu.jpg
Znajdź numer telefonu do poradni, oddziału, pracowni...
Telefony
W sytuacji zagrożenia życia wybierz nr 112

O sytuacji szpitala, kadrze, pacjentach i drive – thru z dyrektorem szpitala powiatowego w Lublińcu Włodzimierzem Charchułą rozmawiała Aneta Konieczny

Niedziela 27 września 2020 13:43:24

AK: Panie dyrektorze, jak wygląda sytuacja w szpitalu wszyscy wiemy, pisaliśmy już o tym niejednokrotnie na łamach gazety powiatowej „Ziemia Lubliniecka”. Wysokość kontraktu z Narodowym Funduszu Zdrowia nie pokrywa rzeczywistych kosztów leczenia pacjentów i funkcjonowania szpitala, każdego roku w budżecie brakuje więc środków finansowych na bieżące funkcjonowanie. Powiat nie chcąc dopuścić do sytuacji, w której mieszkańcy do najbliższego szpitala musieliby dojeżdżać kilkadziesiąt kilometrów finansuje te braki ze swojego budżetu, zaciągając kolejne kredyty i ograniczając inwestycje w sferze edukacji, dróg itd. Jaka jest Pana koncepcja funkcjonowania szpitala w takiej rzeczywistości?

WCH:  Swoją koncepcję funkcjonowania szpitala oparłem na czterech filach:

Po pierwsze – pacjent! Jego skuteczne leczenie, ale też atmosfera tego leczenia, myślę tu o aspekcie psychologicznym, o tym, żeby czuł się w naszym szpitalu dobrze, żeby był traktowany podmiotowo. Choroba jest wystarczająco dużym obciążeniem dla chorego i jego bliskich, my – pracownicy szpitala powinniśmy zrobić wszystko, żeby pomóc przejść przez ten trudny czas.

Po drugie – ekonomia. Musimy leczyć skutecznie, efektywnie ale musimy pamiętać o tym, że szpital musi utrzymywać równowagę finansową, ma obowiązek pokrywania kosztów przychodami. Tutaj niestety napotykamy na systemowe problemy.

Po trzecie – pracownicy szpitala: lekarze, pielęgniarki, pracownicy administracji. Bardzo ważną sprawą jest ich współdziałanie, dobre relacje między nimi. Tylko sprawnie funkcjonujący system może odnieść sukces. Z tego, co już zauważyłem to bardzo zgrany zespół ludzi, zaangażowanych w swoją pracę. Myślę, że dobrze nam się będzie współpracowało.

Po czwarte – szpital jest elementem społeczności lokalnej. Powinien – jako jeden z elementów systemu – dobrze i sprawnie funkcjonować tak, żeby mieszkańcy powiatu lublinieckiego czuli się bezpiecznie…..i nie musieli szukać tego bezpieczeństwa o oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów szpitalach.

 

AK: Brak lekarzy staje się dramatem wielu szpitali, które są zmuszone do zamknięcia oddziałów, ponieważ nie ma lekarzy, którzy – zgodnie z wymogami NFZ – muszą być zatrudnieni w określonej liczbie na danym oddziale. Taka sytuacja miała miejsce na oddziale wewnętrznym i dziecięcym. Jak obecnie wygląda ta sytuacja?

WCH:  Rzeczywiście, brak personelu medycznego stał się dramatem wielu szpitali, które są zmuszone do zamknięcia oddziałów, ponieważ nie ma lekarzy, którzy zgodnie z wymogami NFZ – muszą być zatrudnieni w określonej ilości na danym oddziale. W takiej sytuacji znalazł się kilka miesięcy temu oddział wewnętrzny i dziecięcy w naszym szpitalu. Sytuacja jest już na szczęście opanowana. Można by zapytać dlaczego tak się dzieje, gdzie są lekarze i pielęgniarki? Otóż wszystkie rządy od 20-stu lat, nie poradziły sobie z organizacją sprawnego systemu opieki zdrowotnej. W tym czasie nie wzrosła ilość miejsc na studiach medycznych, ustalono limity na kształcenie lekarzy specjalistów, Ta trudna sytuacja dotyczy również pielęgniarek.  Jeśli do tego krajobrazu kadrowego dodamy to, że po wejściu Polski do UE, otworzył się dla naszych lekarzy bardzo atrakcyjny rynek pracy, z którego skorzystali, zwłaszcza młodzi lekarze, to mamy sytuację, w której Polska zajmuje ostatnie miejsce w Europie pod względem ilości mieszkańców przypadających na jednego lekarza.

 

AK: W koncepcji funkcjonowania szpitala, którą przedstawił Pan Zarządowi, Powiatu dużo uwagi poświęcił Pan pacjentowi. Myślę, że większość z nas zgodzi się z założeniem, iż sprawą kluczową jest budowanie zadowolenia pacjenta, zarówno w aspekcie jego leczenia i warunków pobytu, ale również w aspekcie psychologicznym. Chcemy być skutecznie leczeni i szanowani, niby takie oczywiste.

WCH: Tak, to oczywiste, każdy z nas – potencjalnych pacjentów- ma prawo tego właśnie oczekiwać. Na tę sferę kładę wyjątkowy nacisk i będę tego pilnował. Pacjent w naszym szpitalu ma być traktowany podmiotowo. Jego opinia wpływa na wizerunek szpitala, to ważny sygnał zwrotny jak postrzegany jest szpital. W trudnej sytuacji -  sytuacji choroby - pacjentowi należy zagwarantować najlepszą opiekę jaką możemy zagwarantować. To bezdyskusyjna sprawa.

 

AK: Od września uruchomiony został przy szpitalu powiatowym punkt wymazowy drive-thru. Na jakich zasadach on funkcjonuje, kto wskazuje osoby od pobrania wymazu i czy można wykonać takie badanie na zasadach komercyjnych?

WCH: Jeżeli chodzi o możliwość wykonania takich badań na zasadach komercyjnych to jesteśmy w trakcie ich organizowania, to kwestia kilku najbliższych dni. Obecnie wymazy pobierane są od osób mających skierowania. Skierowania takie wystawia elektronicznie lekarz POZ, od tej pory pacjent widoczny jest w systemie. Na wymaz trzeba umówić się telefonicznie pod numerem telefonu 735 208 039, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00. Wymazy pobierane są codziennie w godzinach 13.00-15.00. Punkt zlokalizowany jest przy szpitalu powiatowym w Lublińcu, wjazd od strony ulicy Grunwaldzkiej, wyjazd na ulicę Sobieskiego. Do punktu należy przyjechać tylko i wyłącznie własnym samochodem.

 

AK: Dziękuję za rozmowę.

Autor: Aneta Konieczny

Źródło: Starostwo Powiatowe w Lublińcu

Dyrektor SPZOZ Włodzimierz Charchuła na tle budynku szpitala

Utworzony: Wtorek 29 września 2020 13:46:54 przez: Mirosław Włodarczyk

Ilość wyświetleń: 2487

Wyróżnione informacje

Chcesz uniknąć czekania na połączenie z rejestracją?
Zachęcamy do rejestracji elektronicznej,
która znacznie przyspieszy cały proces (już niebawem...)
Zarejestruj się
Jak do nas dojechać?

Skontaktuj się z nami

Wyznacz trasę do szpitala

Skontaktuj się z nami

Wyznacz trasę do szpitala
Strona powstała przy współpracy
z Powiatem Lublinieckim
1134ac-herb_powiat_lubliniecki_z_podpisem_rgb2.jpg